Tumlehøj-Bevægelsesugen ( Motionsdag )

0
719

Bevægelsesugen i Tumlehøj. (Motionsdag)

Fredag.

video

Pædagogisk idræt går ud på at børn motiveres til at bruge kroppen fra de er helt små. De skal erfare hvor fantastisk kroppen er, og de skal få lyst til at bevæge sig og afsøge verden og sig selv.

Løb og cykling er en helt naturlig del af børns leg, og langt de fleste børn synes at leg hvor løb og cykling indgår, er sjovt. Når er er aktive bliver fornemmelsen af at røre sig en positiv oplevelse.

Det er altid vigtigt at understøtte børns lyst til bevægelse, så lad endelig dit barn gå selv, lad være med at bære jeres børn eller køre i klapvogn med dem hvis det ikke er nødvendigt, de bliver mere robuste og får større selvværd ved at kunne klare tingene selv.

Vi håber jeres børn har haft en god uge med masser af bevægelse.

Rigtig god efterårsferie…..

 

—————————————————————————————————————

Torsdag.

Rødderne og mellemgruppen har kørt cykelcross 🚴‍♂️på vores legeplads. Pædagogisk idræt handler om, at det skal være sjovt,😀at bruge sin krop 💪og bevæge sig på forskellige måder. Idag måtte børnene cykle inde i vores skov. Det er motorisk en udfordring, hvor det kræver balance/styrke, men ikke mindst udholdenhed. Vi har i bevægelsesugen fokus på, at børnene får en fornemmelse af, hvad deres kroppe kan.👍

De yngste har i dag haft sansebane /smage butik og motorikbane i salen. På sansebanen skulle børnene gå med bare fødder fra den ene balje med forskellige materialer til den anden. Her stimuleres børnenes følesans på fødderne, og de øver sig i at mærke forskel og mærke deres krop. På motorikbanen blev børnene udfordret på deres robusthed. Hvor langt tør de kravle op og tør de hoppe ned igen.

I smagebutikken fik børnene lov til smage på forskellige madvare. Her stimuleres børnenes følesans/ smagssans i munden.

At børnene får større krop forståelse giver på sigt børnene større kendskab til at kende sig selv.

I eftermiddag har vi lavet cykelcross indenfor samt nogle børn har været med til Yoga. Yoga handler om at hvile og mærke sig selv. Det at kunne mærke sin egen vejrtrækning og hvad kroppen er i stand til i form af forskellige øvelser. Det at kunne finde roen og udføre enkelte øvelser og beskeder. Ud fra pædagogisk idræt er der fokus på det psykiske.

————————————————————————————————————-

Onsdag.

video

Idag har hele børnehaven været i hallen. Der var lavet en forhindringsbane med forskellige udfordringer. Der var idag forskellige muligheder for at prøve sine grænser af og udfordre sig på de forskellige redskaber. Tør jeg springe fra den høje buk? Tør jeg gå på bænken og springe ud? Hvor hurtig kan jeg løbe på airtracken?
Så igennem pædagogisk idræt har der været fokus på det psykiske, og børnenes robusthedskompetence er blevet styrket💪.

—————————————————————————————————————

Tirsdag.

video

I dag startede bevægelsesugen i hallen. Vi skulle lege bombeleg, hvilket var en ny leg for mange af børnene og det gav mange frustrationener 🤯så som ikke bolde til alle, store bolde🏀 der var svære at kaste, nye regler⁉️samt det at man nogle gange taber.

Frustration er et fokus punkt i vores bevægelsesuge. Hvordan håndterer børnene frustrationer på en konstruktiv måde, eks. i forhold til nye regler og nye redskaber, så bombelegen til sidst ikke blev en frustration, men en god oplevelse.

Når vi er i hallen, er der plads til at bevæge os frit, og vi kan bevæge os på en anden måde, end når vi er i Tumlehøj.

Om eftermiddagen legede vi bevægelses-tegning, hvis formål var at få børnene i bevægelse, og under legen blev de også kognitivt stimuleret, når de skulle huske hvad de skulle efter hvert terningeslag. Der blev også leget postkasseleg, som omhandler farve ❤️💛💚💙genkendelse og træning af kognitive færdigheder.

—————————————————————————————————————

Mandag.

video

Bevægelsesugen er skudt i gang med en fællestur ud i det blå.
Fokus i dag har været fællesskab og sociale relationer i bevægelsesglæden.
Der var fart over feltet med opvarmningen til Onkel Reje – just dance, hvor pulsen kom op med mange forskellige øvelser. Dernæst var der fælles gå/løbetur på boldbanerne og stien langs markerne. Motorikken blev sat på prøve i det ujævne terræn, som krævede balance, koordinering og udholdenhed. Her blev der ligeledes øvet selvstændighed og selvhjulpenhed, da børnene selv skulle prøve at komme op ad grøfterne, selv komme op igen efter et styrt over en pind. En god træning i robusthedskompetence.

 

 

Facebook kommentar