Bevægelsesugen i Tumlehøj.

0
1132

1 del. Planlægning til bevægelsesugen.

Denne uge er planlægningsuge i Tumlehøj og her er et uddrag af, hvordan vi arbejder med pædagogik i Tumlehøj.

Idag har vi været ved at planlægge bevægelsuge i uge 41 . Vi har brugt de fire fokusområder indenfor pædagogisk idræt, som er det fysiske, psykiske, sociale og kognitive. Derefter har vi været omkring læreplanstemaerne, som er vedtaget ved lov at alle dagtilbud i Danmark arbejder efter.

Herefter gik vi igang med at planlægge aktiviteterne til bevægelsesugen —hvordan kommer vi rundt om fokusområderne og læreplanstemaerne ved hjælp af vores bevægelsesaktiviteter. Hvilke børn og voksne skal deltage i de forskellige aktiviteter og til sidst informationsbrev, som skal ud til jer forældrene angående bevægelsesugen.

Imorgen laver vi et Læringsark til bevægelsesugen, som i får lov til at se her på hjemmesiden. Så kan i få et indblik i den pædagogiske proces, det er, at lave en bevægelseuge i Tumlehøj.

2.del. Planlægning af bevægelsesugen (Læringsark)

Idag har vi lavet et Læringsark som omhandler bevægelsesugen  se Læringsark herunder.

imorgen laver vi Læringsark på en aktivitet som vi skal bruge i uge 41. Så i kan se hvordan vi arbejder i Tumlehøj med læringsark.

3.del.Planlægning af bevægelsesugen (Læringsark omkring iPad Aktiviteten)

Her kan i se læringsark omkring iPad legen som rødderne skal lave tirsdag ?.

Mandag i bevægelsesugen i Tumlehøj. (Fokus på det fysiske og naturen.)

Mandag morgen startede vi med at lave en sansebane, hvor børnene øvede deres balance som samtidig er med til at de får styrkede deres fysiske grundbevægelser.

Vi startede dagen med at lære en ny bevægelsessang. “Tarzan-sangen” Her skal vi lære at koordinere vores sang med bevægelser, samt holde rytmen. Vi skal synge sangen hver dag, så vi alle får lært sangen og bevægelserne.

På vores gåtur blev naturen brugt som forhindringsbane og undervejs på vores tur, skulle vi øve os i at komme op af stejle bakker, hoppe over åen, hoppe fra et niveau til et andet samt kravle over og under forhindringer vi mødte på vores vej. Det fysiske kom virkelig i spil, pulsen kom op og flere blev udfordret på deres udholdenhed i naturens terræn.

Vi løber til sidst på vores tur – er vi ikke bare gode? Det synes vi selv!

Den første eftermiddag i bevægelsesugen spillede vi hockey på vores multibane. Holdene blev delt, så børnene fysisk var jævnbyrdige. Hos rødderne skulle holdet, der var scoret imod, løbe en omgang rundt om banen. Dette gjorde det mere fysisk udfordrende.

 

Herunder kan i se årg 13-14 spiller hockey

Herunder kan i se rødderne der spiller hockey

Billeder fra vores hockey kamp.

Tirsdag  i bevægelsesugen i Tumlehøj. (Fokus på det kognitiv og personlig udvikling)

Årgang 13 og 14 har danset til Just Dance i formiddags. Her træner vi at kontrollere og afkode bevægelser fra danserne på skærmen. Rytme, takt og koordination blev her udfordret. Efterfølgende gik vi i salen og dansede videre med en voksen som instruktør. Til sidst bevægede vi os som forskellige dyr og ting (f.eks. hoppe som kænguruer og suse afsted som en flyvemaskine). Her brugte vi vores kroppe og fik samtidigt trænet vores evne til at tænke abstrakt og bruge vores forestillingsevne. Det kognitive har været i fokus i dag i Tumlehøj.

I dag har vi leget Ipad leg, som vi har beskrevet nedenunder i et læringsark. Målet med legen var at koble ny viden omkring brug af IPad med kognitive kompetencer. En leg, hvor der var fokus på farver og hukommelse.

se Læringsark

Rødderne har også danset til just Dance

Der var også nogle rødder der var med over på den elektronisk væg ved stadion.

Onsdag fokus på det psykiske og på personlig udvikling.

Idag havde vi fokus på det psykiske og på personlig udvikling.

Fra morgenstunden blev der danset nede i salen for dem, der havde lyst.

Da vi var færdig med formiddagsmad gik turen i hallen, hvor vi havde fokus på det psykiske. Der var mange, der skulle overskride personlige grænser og de fleste fik en positiv oplevelse af, at de faktisk kan mere end de selv tror. Nogle fik hjælp fra voksne, da det er vigtigt i pædagogisk idræt, at det skal være en succes for alle. Derfor er det vigtigt, at de voksne er meget beviste om, hvornår de hjælper og hvornår de skubber lidt på i forhold til barnets nærmeste udviklings zone. På første video har vi gang i faldskærmen.

Så skulle vi prøve vores bane hvor fokus var det psykiske.

Over middag var der to rødder, der ville lege iPad legen fra igår .

c

Torsdag i bevægelsesugen.

Idag var der fokus på det sociale og sprogforståelse.

Der var mange ting igang idag “Bag for en sag” og bevægelsesugen, så der var nok at gå igang med for børnene i Tumlehøj.

I det første klip øver vi sprogforståelse med rødderne derefter har vi gang i en sansebane.

Fredag i bevægelsesugen.

Så blev det fredag og sidste dag i vores bevægelses uge det betyder at vi skal evaluere vores læringsark.

Bagefter var det cykeldag, vi har lidt film fra cykeldagen.

Så fik alle børn et diplom fordi De har deltaget aktivt i bevægelsesugen.

Det var vigtigt for os at høre hvad børnene tænkt om bevægelsesugen så se videoen herunder.

kan i alle have en dejlig efterårsferie. Håber i fik noget ud af at være med i de pædagogiske tanker i Tumlehøj.

[socialpoll id=”2464891″]

 

 

Facebook kommentar