Børn og seksualitet.

0
490

Børn og seksualitet.
Seksualitet er medført men er hos børn ubevidst, det består af følelser og fornemmelser som ikke er
bevidst defineret. Så snart barnet er i stand til det, vil det undersøge sin krop og køns organer (små
drenge kan få rejsning når kønsorganet bliver berørt eks. ved afvaskning).
Almindelig adfærd:
– Leger rolle lege med f.eks. doktor lege hvor man undersøger hinanden og tager temperatur på
hinanden, eller far mor og børn lege hvor far og mor boller.
– Stimulerer sig selv ved at røre ved kønsorganerne eller ved at gnide sig mod møbler m.m.. Barnet
ved hvad det gør og man kan tale om det.
– Undersøger kigger på og piller ved sin egen og andres kroppe. Viser sig frem for voksne og
hinanden. Bliver bevidst om at numselege er private. Bruger frække ord og fortæller frække
vittigheder og forstår at emnet er spændende.
– Kan finde på at udfordre eller lokke andre børn til f.eks. at vise tissemanden eller tissekonen frem.
– Kan være tiltrukket af/frastødt af det modsatte køn.
– Kysser/holder i hånd. Spørger om køn og sex.
– Kan prøve at putte ting ind i hinanden (finger, pinde, tuscher og sten). Denne aktivitet er normal
men børnene skal taktfuld standses og at have forklaret at de ikke må, da det kan give rifter og
infektioner.
– Kan eksperimentere ved køns identitet f.eks. gerne at ville være en pige hvis man er en dreng og
omvendt.
Hvilke typer adfærd bør vække opmærksomhed eller bekymring.
– Hvis et barn sutter/slikker på andre børns kønsorganer eller opfordrer andre børn til at gøre det
på sig selv.
– Hvis et barn gentagne gange prøver at få andre børn eller voksne til at berøre sit kønsorgan når
barnet har passeret 3 – 4 års alderen.
– Hvis et barn bliver ved med at putte ting ind i sin egen eller andres tissekoner/numser selv om det
gør ondt, og de voksne har fortalt at, det må man ikke.
– Hvis et barn ved for meget om sex, det er f.eks. ikke alderssvarende viden for et børnehavebarn at
vide hvad oral sex er og hvordan sæd ser ud.
– Hvis er barn er tydelig seksuelt indladende/opfordrende overfor voksne.
– Hvis et barn tydeligvis foretrækker at lege seksuelle lege med yngre børn.
Onanerer.
Det er naturligt og normalt for børn at stimulere sig selv. To tre årige børn kan bruge onani som trøst som
på linje med det at sutte på en sut hvis barnet er træt, eller det er ked, eller følelsesmæssig stresset. Man
skal først sikre sig at der ikke ligger noget fysisk til grund. Det kan være børneorm, svamp eller lignende
der får kønsorganet til at klø.
Dernæst bør man overveje hvordan barnet har det i det hele taget. Har det ændret adfærd, eller er det
glad eller ked af det, eller har det trukket sig tilbage fra de andre børn. Vigtig at spørge forældrene om der
foregår noget særligt derhjemme som barnet er ked af eller stresset over og overvej om barnet får den
nødvendige omsorg. Er barnets onani fredfyldt og tilfredsstillende for barnet og har barnet det i øvrigt
godt er det i orden at aflede barnet og direkte foreslå det noget andet. Det er også i orden at forklare
barnet at onani er noget man foretager sig i enerum, eller evt. tage et tæppe over sig. Det er til gengæld
ikke i orden at skælde barnet ud, det vil få barnet til at føle skam. Ved overdreven onani kan i sjældne
tilfælde være et symptom på en grænseoverskridende handling fra en voksen eller et andet barn.
Handleplan.
– Se på barnet som helhed. Hvordan trives barnet. Er der sket noget i barnets liv, som kan være
årsag til en anderledes adfærd. Har barnet andre symptomer på at noget er galt.
– Vigtig at drøfte med en kollega/lederen om situationen.
– Vigtig at have en dialog med forældrene om opståede seksuelle lege som berører deres barn og få
snakket om hvad der er normalt/unormalt adfærd. Hvis adfærden fortsætter hos barnet er det
vigtigt at søge professionel hjælp med forældrenes accept.
– Er der mistanke om overgreb, eller anden form for omsorgssvigt, må man ikke gå til forældrene,
men til lederen med henblik på en underretning.

Facebook kommentar